Sodvin ser daglig eksempler på at trusselbildet rundt teknologi- og nettbruk blir mer skremmende. Men løsninger finnes.

Sodvin satser tungt i Østfold, fra sin base i Sarpsborg. Sammen med kontorene i Oslo og Trøndelag, danner de et sterkt lag på 60 ansatte, hvorav 35 som jobber med IT. Stabile og sikre teknologiløsninger for bedriftsmarkedet er kjernen gjennom mange år.

 


Publisert i magasinet Næringsliv 18.04.24. Av: Viken Media. Ref. naringsliv.no


Stopper hackere

Men aller viktigst er det at bedriftsledere skal sikres et bekymringsfritt forhold til IT. Fokus nå for tiden er definitivt IT-sikkerhet.

Alle blir forsøkt hacket – hele tiden, sier salgsdirektør Erik Meinseth. IT-kriminelle bruker AI (kunstig intelligens) flittig, og metodene blir stadig mer sofistikerte. Hackere er ute etter bedriften med den svakeste sikkerheten, og finner den, sier han.

På Østfold-kontoret har Sodvin et sterkt lag av ansatte som utgjør en fleksibel totalleverandør av IT-løsninger. På de tre avdelingene i Norge har Sodvin blant annet 25 konsulenter som jobber aktivt ute hos kundene.

Der vi før var organisert etter lokasjon, har vi nå effektive fag-team på tvers. Dette gir oss mulighet for både bredde og spisskompetanse på hver lokasjon. Det gjør da vi alltid er tilgjengelige for å bistå kundene våre her i Nedre Glomma-regionen, og samtidig har ekstra backup i ressurs- og kompetansemiljøene på de andre kontorene våre, sier direktør for bedriftsmarkedet i Sodvin, Tor Erik Aagedal.

Sammen med øvrige ansatte i Sodvin ser de to lederne nå et stort potensial og vekst i IT-sikkerhet, med sårbarhetsanalyser og tjenester knyttet til dette.

Verdens endres

T-kriminelle har nye metoder som forstyrrer nattesøvnen til mange IT-ansvarlige rundt i norske bedrifter. Som bedriftsleder, er det særdeles viktig å ikke skyve på sikringsarbeidet rundt teknologi og tilgjengelighet av bedriftsintern informasjon.

Sodvin bygger opp en solid sikkerhetsportefølje, med sårbarhetsdetektering i fokus. Kontorstøtteløsninger som Microsoft Office 365 kan kjøpes over alt. Derfor er løsningen også en fristende vei inn i bedrifters IT-systemer, for ubudne gjester. Det er kompetansen og tjenestene som leveres i tilknytning til selve IT-løsningen som får bekymrede bedriftsledere til å puste roligere.

Fremtiden i Sodvin er sikkerhet i mange varianter og former. Verden endres raskt, og man må være våken for å se alle truslene som blant annet bruken av AI kan føre til, sier Aagedal.

Han er trygg på laget av rådgivere i Sodvin tar seg av trusselbildet og rydder opp i usikkerhet for bedriftskundene i Østfold. Det handler om å kontinuerlig oppdage og tette sikkerhetshull.

Vel anvendte kroner

I nye og moderne lokaler på Tunejordet, sentralt ved E6, styres til daglig sikkerheten for mange bedriftskunder. Hackerangrep avverges, og lønnsomheten hos kundene sikres ved at man unngår utpressing og nedetid på virksomhetskritiske systemer. Sodvin har flere forretningsområder og ben å stå på, og bare omsetningen på IT alene er på 75 millioner kroner.

Bedriften har hovedkontor i Trøndelag, mens tyngden på IT er i Oslo og Sarpsborg. Østfold-avdelingen er viktig, og en stor del av omsetningen er tjenester. Sodvin er en komplett leverandør av sikkerhet og teknologi, med søkelys på Microsoft-løsninger. Det leveres også driftstjenester fra egne sikre driftssentre og fra Microsoft Azure. Det aller meste er skybasert, og kundene kobler seg på.

Den lokale kunnskapen og tilhørigheten til Østfold er viktig for kundene, og sammen med avdelingene i Oslo og Trøndelag er Sodvin blitt et virkelig slagkraftig team. Vi får anledning til å bygge spisskompetanse og utvikle tjenestene i takt med endringene i bransjen, samtidig som vi kan ha maksimalt fokus på enkeltkunden, sier Aagedal.

Sterke kunderelasjoner 

Sodvin er sertifisert som miljøfyrtårn. Bærekraften står sterkt i bedriftskulturen, og planetens fremtid tas på alvor. Teknologibedriften streber etter kvalitet i alle ledd både hos kundene og internt.

De ansatte i Sodvin jobber hver eneste dag for at alle ledere og ansatte hos kundene skal ha en problemfri IT-hverdag. De ulike løsningene og verktøyene skal fungere godt og skape et sikkert grunnlag for effektiv drift. Den menneskelige kontakten er også viktig i dette bildet. Og kunderelasjonene er sterke.