Artikler og nyheter for Sodvin Privat

Informasjon om forhandlingene mellom Telia og TV 2

Skrevet av TV & Strømming-artikkel | 1 March, 2025

Oppdatering om TV 2

Telia har fra 1. mars 2025 måtte fjerne TV 2 sine kanaler og strømmetjenester fra Telia Play, da vi ikke har klart å komme til enighet med TV 2 om en ny TV-avtale. Vi beklager så mye ulempene dette medfører.

Telia har jobbet hardt for å finne en løsning med TV 2, men dessverre er det fortsatt stor avstand. Avstanden mellom partene skyldes blant annet at TV 2 krever at vi, og til syvende og sist alle våre kunder, skal dekke en uforholdsmessig stor del av TV 2s kostnader til sportsrettigheter. Det kan ikke vi gå med på.

Som kompensasjon for manglende TV 2-innhold tilbyr vi alle kunder 50 ekstra TV-poeng. Disse poengene kan brukes til å velge blant et stort utvalg TV-kanaler og strømmetjenester, slik som Netflix, HBO Max, Viaplay, SkyShowtime og Prime. Avhengig av kundeforhold er det alternativt mulig å velge en kontantkompensasjon.

Telia registrerer at TV 2 har uttalt i media at de planlegger for en fremtid uten Telia. Dette anser vi som et forhandlingsutspill fra TV 2, på lik linje med lignende uttalelser de har kommet med i tidligere forhandlinger. Vi opplever dessverre at TV 2 bruker forhandlingsrundene med TV-distributørene til å presse opp prisene i markedet, og at våre kunder dessverre blir skadelidende når vi forsøker å stå imot et slikt press.

Samtidig anerkjenner vi at TV 2s allmennkringkastingsinnhold er populært blant våre kunder, og vi har derfor tilbudt TV 2 en betydelig økt betaling for dette sammenlignet med forrige avtale, inkludert TV 2 Direkte, TV 2 Nyheter og grunntilbudet i TV 2 Play. TV 2 ønsker dessverre ikke å gi våre kunder tilgang på dette innholdet uten at alle også betaler for deres to sportskanaler, TV 2 Sport 1 og TV 2 Sport 2. Vi ønsker likevel fortsatt å få på plass en ny avtale med TV 2, og er klare for å starte opp igjen forhandlingene så snart TV 2 er villige til å gjøre det samme.

Telia har i dag et godt partnerskap med alle våre over 30 andre innholdsleverandører, og vi håper å få på plass et godt partnerskap med TV 2 også.

Som kunde har du allerede fått 50 ekstra TV-poeng som er tilgjengelig i valgmenyen som du kan bruke til å velge blant et stort utvalg TV-kanaler og strømmetjenester.  Les mer her om hva du kan få for de 50 poengene https://www.telia.no/tv/innholdsoversikt/bruk-tv-poeng .

Du kan for eksempel bruke dette til å bytte ut strømmetjenester du i dag har utenom tv-pakken og betaler ekstra for, som Netflix eller andre strømmetjenester. På den måten slipper du å betale for disse separat og kan i stedet bruke pengene på et abonnement på TV2 Play. 

Alternativt kan du velge 109 kroner i månedsrabatt, som tilsvarer månedsprisen på et TV 2 Play Basis-abonnement. Dette gjør du på Min Side. Dersom TV-abonnementet ditt inngår i en fellesavtale for et borettslag/sameie gjelder samme månedsrabatt.

 

Telia ønsker å komme til enighet med TV 2 om en bærekraftig avtale som sikrer våre kunder valgfrihet med tilgang til det innholdet som de ønsker å se. Vi vil holde deg som kunde løpende informert på denne siden fremover.

PS: Du kan fortsatt se innhold fra TV 2, men det krever at du oppretter et eget abonnement på strømmetjenesten TV 2 Play. Dette kan gjøres her: https://play.tv2.no/velkommen 

Oppdatert informasjon om TV-forhandlingene finner du på Telia sine nettsider: https://www.telia.no/tv/tv-2-info/ 

Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter på telefon 72 45 01 00, post@sodvin.no eller kom innom oss i Trondheimsveien 7C på Kyrksæterøra, hvis du skulle ha behov for hjelp til å velge inn strømmetjenester og kanaler.