Group 2634

Ofte stilte spørsmål om strøm

Min side

Hvordan logger jeg inn på Min Side?

Logg inn på Min Side med ditt mobilnummer. Du vil få tilsendt en firesifret kode på SMS som verifisering på din innlogging. På Min Side finner du informasjon om din strømavtale, du kan se ditt forbruk og dine fakturaer.

Min side

Vil du se flere detaljer om ditt strømforbruk?

Alle strømleverandører i Norge har nå fått et felles register kalt Elhub. Her kan du blant annet hente timesverdier fra din strømmåler, og se historikk for tidligere kundeforhold.

Logg inn på Elhub.no her.

Sodvin Strømapp

Hvordan laster jeg ned appen?

Du kan laste ned appen via App Store eller Google Play.

Hvordan logger jeg inn?

For å logge inn bruker du ditt mobilnummer og fødselsdato, du vil da få tilsendt en kode på SMS. Etter hvert vil du også kunne logge inn via Vipps. Du må være aktiv kunde hos oss for å kunne logge inn og ta i bruk appen.

Hvorfor får jeg feilmelding når jeg forsøker å logge inn?

For å logge inn må du bruke fødselsdatoen og mobilnummeret til personen strømavtalen er registrert på. Dersom du får feilmelding når du forsøker å logge inn, sjekk hvem avtalen står på, f.eks. samboer. Strømavtalen må også være aktiv for at du skal kunne logge inn på appen.

Får jeg se strømprisen i mitt område?

Ja, i appen får du se dagens spotpris i ditt område. Ca. kl. 13.00 får du spotprisen for neste dag. Spotprisen viser pris per time.

Jeg har fastpris, er det min pris eller spotpris som vises i appen?

I appen får du kun opp spotprisen i ditt område.

Kan jeg se forbruket hittil i mnd. I kroner?

Ja, dette ser du under 'Kostnad' på 'Vis strømforbruk'.

Kan jeg ha flere boliger i appen?

Ja, så lenge du har en strømavtale med oss vil du få opp dine boliger i appen. På alle dine boliger vil du få et estimat på forventet forbruk og se strømpris per time.

Hvordan får jeg min billader i appen?

Du trykker på plusstegnet på fremsiden og trykker legg til. Da kan du velge om du vil koble deg til smartladingappene som hører til bilmerket ditt, eller billaderen din hvis du har det. Da har vi en integrasjon til easee, wallbox og zaptec som er de vanligste billaderne i Norge.

Kan jeg koble til solceller i appen?

Per dags dato er dette dessverre ikke mulig. Vi jobber med saken, og det vil etter hvert være mulig å legge til i appen.

Bestille strøm

Hvor bestiller jeg en strømavtale?

Ønsker du å bestille en strømavtale kan du gjøre dette ved å fylle ut bestillingsskjema på våre hjemmesider, sende oss en e-post på post@sodvin.no eller ringe oss på 72 45 01 00. Du finner en oversikt over alle våre strømavtaler her.

Våre strømavtaler

Hvordan bytter jeg strømavtale?

Dersom du ønsker å bytte avtale kan dette gjøres på Min Side, fylle ut bestillingsskjema på våre hjemmesider, sende oss en e-post på post@sodvin.no eller ringe oss på 72 45 01 00. Du finner en oversikt over alle våre strømavtaler her.

Våre strømavtaler

Hvor finner jeg avtalevilkår?

Her finner du avtalevilkår for strøm fra Sodvin

Vilkår og avtaler

Hvor finner jeg opplysninger om angrerett?

Her finner du opplysninger om angrerett for strøm fra Sodvin

Opplysninger om angrerett

Hvor finner jeg angrerettskjema?

Her finner du angrerettskjema for strøm fra Sodvin

Angrerettskjema

Flytting/Salg av bolig

Når jeg flytter kan jeg flytte med strømavtalen fra der jeg bodde før?

Det er mulig å ta med seg strømavtalen ved flytting, ta kontakt med oss i god tid før, så hjelper vi deg med dette. OBS: Dersom du har fastkraftavtale og flytter til et annet prisområde enn det du flytter fra, er det dessverre ikke mulig å ta med avtalen.

Kontakt oss

Jeg har flyttet, men har glemt å si fra, hva gjør jeg?

Det er du som er ansvarlig for strømavtalen i boligen du flytter fra, det vil si inntil du sier opp, eller nye eiere bestiller egen strømavtale. Dersom du allerede har flyttet må du snarest si ifra til oss for oppsigelse av din strømavtale. Vet du hvem som har flyttet inn/kjøpt din gamle bolig, be de ta kontakt med oss, så oppretter vi en strømavtale på den datoen de tok over boligen.

Jeg har flyttet ut, men vet ikke hvem som skal flytte inn

Det er du som er ansvarlig for strømavtalen i boligen du flytter fra, det vil si inntil du sier opp, eller nye eiere/leietakere bestiller egen strømavtale.

Strømfaktura

Når får jeg strømregningen?

Strømregningen faktureres normalt i starten av hver måned, og har 14 dagers forfall.

Hvordan får jeg tilsendt min faktura?

Du kan få tilsendt faktura per post, e-post eller som eFaktura. Vi gjør oppmerksom på at det tilkommer miljøgebyr i henhold til prisliste for faktura per post.

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

Dette gjør du i nettbanken din, eller du kan ta kontakt med din bank for hjelp. I nettbanken vil du som oftest ved betaling av en faktura, bli spurt om du ønsker å opprette Avtalegiro-avtale. Ved å si ja til dette, opprettes avtalen automatisk.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Du oppretter eFaktura i din nettbank eller i Vipps. I din nettbank må du godkjenne at du ønsker eFaktura til alle bedrifter som tilbyr eFaktura. Dette ligger som regel under eFaktura og Alltid eFaktura eller Automatisk eFaktura. Ved spørsmål om dette, ta kontakt med din bank. I Vipps kan du godkjenne at du ønsker eFaktura under Profil og Regninger og eFaktura. Når du har godkjent at du ønsker eFaktura i nettbank eller i Vipps vil faktura automatisk gå over til eFaktura fra neste fakturering.

Kan jeg selv finne strømregningen min?

I tillegg til at strømregningen din blir sendt til deg slik du ønsker den tilsendt, kan du finne dine fakturaer på Min Side. Logg inn med mobilnummer og du får tilsendt pinkode. Du kan også finne dine strømregninger i Sodvin Strømapp.

Min side

Jeg har strømavtaler på flere anlegg, får jeg én faktura?

Har du strømavtaler på flere anlegg med Sodvin som strømleverandør på alle anleggene, kan du selv velge om du vil ha separate fakturaer eller samlefaktura. Vi sender hovedsakelig ut samlefaktura for alle anlegg, dersom kunden ikke har gitt oss beskjed om at det ønskes fakturert hver for seg.

Hvorfor får jeg noen ganger beregnet beløp på strømregningen?

Dersom vi ikke har mottatt informasjon om ditt strømforbruk (måleverdier) fra netteier, bruker vårt kundesystem et beregnet beløp som grunnlag for din strømregning. Dette beløpet tar utgangspunkt i oppgitt årsforbruk på ditt strømanlegg. Når korrekte måleverdier kommer inn vil det bli korrigert på neste faktura.

Hva er elsertifikat?

Elsertifikater er en teknologinøytral støtteordning som gjør det mer lønnsomt å investere i kraftproduksjon basert på fornybare energikilder, som vann, vind, sol og bioenergi. Strømleverandørene legger kostnaden for elsertifikater inn i strømregningen. Ordningen er regulert i Lov om elsertifikater og forskrift om elsertifikater.

Hvorfor er strømregningen min så høy?

Det er to faktorer som påvirker strømregningen din; ditt forbruk og strømprisen. Sjekk din faktura for å se utvikling i ditt strømforbruk eller logg inn på Min Side. Her kan du også bytte type avtale hvis du ønsker det, les også mer om våre strømavtaler på vår hjemmeside. Har du spørsmål din strømmåler, ta kontakt med din netteier, da det er de som er ansvarlig for det fysiske strømanlegget.

Min side

Kan jeg få utsette betalingen?

Ja vi kan utsette forfallsdatoen for deg hvis du ønsker det. Du vil få betalingsutsettelse så lenge forfallsdato ikke er passert, og du ikke har noen andre ubetalte regninger hos oss.

Hva er strømstøtte?

Strømstøtte er en ordning hvor staten dekker deler av strømregninga i tider ved unormalt høye strømpriser. Strømstøtten dekker 90 % av strømprisen over 87,5 øre/kWh, og tar utgangspunkt i den faktiske strømprisen den timen du bruker strømmen. Alle husholdninger unntatt fritidsboliger får støtte inntil forbruk på 5000 kWh/mnd. Strømstøtten trekkes av på faktura fra netteier.

Nettleie og leveringsplikt

Hva er nettleie?

Nettleien dekker drift av strømnettet i ditt område. Denne består av et fastledd, i tillegg til en pris pr. kWh. Via nettleien betaler du også forbruksavgift til staten og Enova-avgift. Nettleie faktureres av din netteier, og kommer på en egen faktura. Mer informasjon finnes på din netteiers hjemmeside.

Les forskjellen mellom strøm og nettleie

Hva er leveringsplikt?

Dersom du eier et anlegg, men ikke oppretter en strømavtale hos en ordinær strømleverandør blir du fakturert for leveringsplikt av din netteier. Dette er forholdsvis dyr strøm, og det anbefales at du tar kontakt med en strømleverandør for opprettelse av en strømavtale snarest.

Strømbrudd

Hvem kan jeg kontakte ved strømbrudd?

Dersom du opplever strømbrudd eller feil på strømnettet er det din netteier du må kontakte.