Spørsmål og svar eVenn
Ofte stilte spørsmål
Hvordan skal dette lønne seg?
Når du finner ut hvor mye strøm du bruker på de forskjellige enhetene dine, vil neste steg være å senke dette forbruket. I første omgang vil du gjøre dette manuelt, for eksempel med å senke temperaturen hjemme når du er på hytta og sette på tempen igjen 2-3 timer før du er hjemme slik at du kommer hjem til et oppvarmet hus. Senere vil det også være mulig å legge inn tidsstyring, slik at du kan senke varmen i boligen din når du ikke er tilstede, og at dette skjer automatisk.
Hvordan setter jeg det opp systemet?
Følg bruksanvisningen som ligger på vår hjemmeside. Enkelt forklart vil du laste ned appen og scanne styringsenheten, slik at denne blir din. Deretter vil du koble denne til strøm og internett så den starter av seg selv, og holde inn knappene på pluggene så vil de parre seg automatisk opp mot styringsenheten, så kan du navngi disse i appen.
Hvordan faktureres dette?
Vi ønsker etter hvert at dette skal komme sammen med strømregningen din fra Sodvin Energi og Fiber. Per dags dato vil dette faktureres sammen med din bredbåndsfaktura, og dersom du ikke har TV/Bredbånd fra Sodvin Energi og Fiber så vil det komme på en egen faktura! OBS! Husk å få faktura tilsendt på epost så du slipper fakturagebyr.
Er kontrakten bindende?
Det er bindende dersom du har meldt deg på hjemmesiden vår, men du har angreretten din som du kan bruke 14 dager etter du har mottatt tjenesten. Det er 3 års bindingstid på tjenesten grunnet nedbetaling av utstyr.
Det står at enheten min er offline men den viser fortsatt forbruk/temperatur?
Dette er dessverre en feil som skjer noen av brukerne av appen, men så lenge den viser temperatur eller forbruksverdier så er altså denne online, så da kan du bare se bort ifra at det står offline. Vi jobber med å fikse dette. Kan også være at du må logge inn og ut av appen eller oppdatere siden. Prøv dette først.
Totalforbruksmåleren/EMI-måleren min er ustabil, noen ganger signal og andre ikke?
Sjekk at den står rett plassert i strømskapet ditt. Borrelåsen skal sitte direkte over blinken, pass på så den ikke står i veien. Sjekk også om ledningen er godt nok stukket nedi EMI måleren og at batteriene er satt i skikkelig. Dersom dette ikke fungerer, ta kontakt på evenn@sodvin.no.
Forbrukskaka mi er feil i forhold til pluggene, de som bruker mye strøm står det lite på og omvendt?
Dette er et tidligere kjent problem. Ta kontakt på evenn@sodvin.no, så skal vi melde ifra fortløpende så vil du høre fra oss.
Hvorfor viser smartpluggen min at X bruker strøm selv om jeg har skrudd av enheten?
Dette kan skje dersom du ikke har skrudd den helt av og at denne står i en form for stand by modus. Da vil den nemlig ha et svært lavt strømforbruk selv om den tilsynelatende er av, bare for at den skal være lett for deg å skru på igjen.
Hvordan kobler jeg på flere personer på styringsenheten?
Få de til å laste ned appen og skann styringsenheten på lik linje som førstemann. Førstemann vil da stå som «eier» av styringsenheten og er nødt til å godkjenne at du er en del av hans husstand. Dette er et ekstra sikkerhetstiltak for å passe på at ingen kan hente ut informasjon fra deres eVenn uten at dere har godkjent dette.
Hvordan bestiller jeg flere enheter?
Det gjør du via vår hjemmeside eller ved hjelp av å sende inn en bestilling til evenn@sodvin.no Prisene på de forskjellige enhetene finner du her.
Hvilket språk snakker styringsenheten?
Dette er et teknisk spørsmål som går på hvilket språk enhetene snakker når de gir forskjellig data til styringsenheten. Et eksempel er når pluggen gir beskjed om forbruk. Styringsenheten din snakker hovedsakelig med zigbee produkter. Den er også utviklet for å snakke med Z-waveprodukter så dette vil være mulig å integrere om vi ser behov. Den har i utgangspunktet mulighet for å snakke via M-bus (som for eksempel vannmåleren må ha) og andre språk i tillegg, men da kreves kanskje en litt mer moderne styringsenhet (selve hardwaren) eller en liten tilleggsdings som du setter i den du allerede har.
Kan jeg få opp et smart produkt som jeg allerede har hjemme i appen?
Ingenting er umulig, men det kreves en teknisk utvikling i appen. Det krever også at vi godkjenner at dette er en sikker enhet, da vi ønsker å ha full kontroll over eVenn-produktet. Har du et ønske om en enhet du vil legge tid, ta kontakt på evenn@sodvin.no. Etterspørres en enhet flere ganger kan det være at det vil komme i neste oppdatering.
Hva kan komme senere?
Alt du ønsker! Vi jobber hele tiden med oppgraderinger ut i fra kundeønskene vi får inn, men i første omgang jobber vi med å få inn:
1. tids- og temperaturstyring
2. dørlåsfunksjon
3. gruppering av enheter
4. talefunksjon i kombinasjon med Google Play
5. rele og annen avansert styring