Faktura
Ofte stilte spørsmål
Når får jeg strømregningen?
Strømregningen lages vanligvis i midten av hver måned.
Har du Jevn Betaling mottar du din faktura den 1. i hver måned, med fast forfall den 20. hver måned.
Hvordan får jeg tilsendt strømregningen?
Du kan få tilsendt faktura på e-post, som eFaktura eller pr. post. Ønsker du faktura tilsendt pr. post, vil du bli fakturert et miljøgebyr for å dekke papir og porto. Dette er pt. kr. 39,- pr. faktura.
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro eller eFaktura?
Ønsker du å få tilsendt faktura som AvtaleGiro eller eFaktura, direkte til din nettbank, kan du opprette dette i nettbanken din eller ta kontakt med din bank for hjelp.
Kan jeg selv finne strømregningen min?
I tillegg til at strømregningen din blir sendt til deg slik du ønsker den tilsendt, kan du finne dine fakturaer på Min Side. Logg inn med mobilnummer og du får tilsendt pinkode.
Jeg har strømavler på flere anlegg, får jeg én faktura?
Har du strømavler på flere anlegg med Sodvin som strømleverandør på alle anleggene, kan du selv velge om du vil ha separate fakturaer eller samlefaktura. Vi sender hovedsakelig ut samlefaktura for alle anlegg, dersom kunden ikke har gitt oss beskjed om at det ønskes fakturert hver for seg.
Hvorfor får jeg noen ganger beregnet beløp på strømregningen?
Dersom vi ikke har mottatt informasjon om ditt strømforbruk (måleverdier) fra netteier, bruker vårt kundesystem et beregnet beløp som grunnlag for din strømregning. Dette beløpet tar utgangspunkt i oppgitt årsforbruk på ditt strømanlegg.
Når korrekte måleverdier kommer inn vil det bli korrigert på neste faktura.
Hva er elsertifikat?
Elsertifikater er en teknologinøytral støtteordning som gjør det mer lønnsomt å investere i kraftproduksjon basert på fornybare energikilder, som vann, vind, sol og bioenergi. Strømleverandørene legger kostnaden for elsertifikater inn i strømregningen. Ordningen er regulert i Lov om elsertifikater og forskrift om elsertifkater.
Hvorfor er strømregningen min så høy?
Det er to faktorer som påvirker strømregningen din, ditt forbruk og strømprisen. Sjekk din faktura for å se utvikling i ditt strømforbruk eller logg inn på Min Side. Her kan du også bytte type avtale hvis du ønsker det, les også mer om våre strømavtaler på vår hjemmeside. Har du spørsmål om ditt forbruk eller din strømmåler, ta kontakt med din netteier, da det er de som er ansvarlig for det fysiske strømanlegget.
Kan jeg få utsette betalingen?
Ja vi kan utsette forfallsdatoen for deg hvis du ønsker det. Du vil få betalingsutsettelse så lenge forfallsdato ikke er passert, og du ikke har noen andre ubetalte regninger hos oss.