Faktura
Ofte stilte spørsmål
Når får jeg strømregningen?
Strømregningen faktureres normalt i starten av hver måned, og har 14 dagers forfall.
Hvordan får jeg tilsendt min faktura?
Du kan få tilsendt faktura per post, e-post eller som eFaktura.
Vi gjør oppmerksom på at det tilkommer miljøgebyr i henhold til prisliste for faktura per post.
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
Dette gjør du i nettbanken din, eller du kan ta kontakt med din bank for hjelp.
I nettbanken vil du som oftest ved betaling av en faktura, bli spurt om du ønsker å opprette Avtalegiro-avtale. Ved å si ja til dette, opprettes avtalen automatisk.
Hvordan oppretter jeg eFaktura?
Du oppretter eFaktura i din nettbank eller i Vipps.
I din nettbank må du godkjenne at du ønsker eFaktura til alle bedrifter som tilbyr eFaktura. Dette ligger som regel under eFaktura og Alltid eFaktura eller Automatisk eFaktura. Ved spørsmål om dette, ta kontakt med din bank.
I Vipps kan du godkjenne at du ønsker Efaktura under Profil og Regninger og eFaktura.
Når du har godkjent at du ønsker eFaktura i nettbank eller i Vipps vil faktura automatisk gå over til eFaktura fra neste fakturering.
Kan jeg selv finne strømregningen min?
I tillegg til at strømregningen din blir sendt til deg slik du ønsker den tilsendt, kan du finne dine fakturaer på Min Side. Logg inn med mobilnummer og du får tilsendt pinkode.
Jeg har strømavler på flere anlegg, får jeg én faktura?
Har du strømavler på flere anlegg med Sodvin som strømleverandør på alle anleggene, kan du selv velge om du vil ha separate fakturaer eller samlefaktura. Vi sender hovedsakelig ut samlefaktura for alle anlegg, dersom kunden ikke har gitt oss beskjed om at det ønskes fakturert hver for seg.
Hvorfor får jeg noen ganger beregnet beløp på strømregningen?
Dersom vi ikke har mottatt informasjon om ditt strømforbruk (måleverdier) fra netteier, bruker vårt kundesystem et beregnet beløp som grunnlag for din strømregning. Dette beløpet tar utgangspunkt i oppgitt årsforbruk på ditt strømanlegg.
Når korrekte måleverdier kommer inn vil det bli korrigert på neste faktura.
Hva er elsertifikat?
Elsertifikater er en teknologinøytral støtteordning som gjør det mer lønnsomt å investere i kraftproduksjon basert på fornybare energikilder, som vann, vind, sol og bioenergi. Strømleverandørene legger kostnaden for elsertifikater inn i strømregningen. Ordningen er regulert i Lov om elsertifikater og forskrift om elsertifkater.
Hvorfor er strømregningen min så høy?
Det er to faktorer som påvirker strømregningen din, ditt forbruk og strømprisen. Sjekk din faktura for å se utvikling i ditt strømforbruk eller logg inn på Min Side. Her kan du også bytte type avtale hvis du ønsker det, les også mer om våre strømavtaler på vår hjemmeside. Har du spørsmål om ditt forbruk eller din strømmåler, ta kontakt med din netteier, da det er de som er ansvarlig for det fysiske strømanlegget.
Kan jeg få utsette betalingen?
Ja vi kan utsette forfallsdatoen for deg hvis du ønsker det. Du vil få betalingsutsettelse så lenge forfallsdato ikke er passert, og du ikke har noen andre ubetalte regninger hos oss.