Internett
Her finner du ofte stilte spørsmål om Internett. Finner du ikke svar på ditt spørsmål, ta kontakt med oss her.
Support
Ofte stilte spørsmål
Bortfall av internett
Opplever du bortfall av internettet, prøv først å restart alle enheter (modem, trådløs ruter og pc). Dette gjør du ved å dra ut strømkontakten og vent i ca. 10 sekunder før du setter den inn igjen.
Dersom det ikke fungerer å restarte enhetene, prøv å sett en nettverkskabel mellom modemet og en pc.
Hvis du fortsatt ikke har internett noter ned hvilke lys du har på modemet og kontakt oss her eller ring oss på 72 45 01 00.
Jeg opplever tregt og ustabilt trådløst internett
Det er flere faktorer som kan være årsaken til at du opplever ustabilt nett. I første omgang kan du prøve å restarte utstyret. Dette gjør du ved å dra ut strømkontakten og vent i ca. 10 sekunder før du setter den inn igjen.
Dersom dette ikke hjelper kan det være for at det er for mange enheter koblet på nettverket samtidig.
Alle våre modem og rutere skal ha to trådløse nettverk. For den beste internett-opplevelsen bør du velge 5ghz. Den tekniske forskjellen mellom de to trådløse nettene er at det ene kjører i 2,4 ghz, mens den andre (merket med 5G) kjører 5 ghz, og er en nyere standard. Enkelt forklart gir 5Ghz-nettet høyere hastighet, mens 2,5 ghz gir bedre rekkevidde.
Optimal trådløs dekning i hjemmet
Når du skal koble deg på trådløst nettverk kan du velge mellom 5GHz eller 2,4GHz. Forskjellen på disse er dekningsgraden. 2,4GHz har større dekningsgrad og vil håndtere enheter som beveger seg innad i boligen bedre. 5GHz har en større hastighet, men lavere dekningsgrad.
Vi anbefaler derfor følgende tilkobling:
- Mobile enheter - 2,4GHz
- Stasjonære enheter som er nær modem (f.eks. TV) - 5GHzMåten du ser forskjell på disse to nettverkene er at nettverksnavnet til 5GHz er merket med 5G.
Vi anbefaler heller ikke å ha ting stående foran modem så fremt det er mulig, da dette kan blokkere signalet.
Hvor finner jeg passordet på mitt trådløse nettverk?
Alle modem og rutere skal i utgangspunktet ha en klistrelapp på fremsiden med nettverksnavn og -passord.
Dersom du ikke har en slik klistrelapp på fremsiden. Sjekk under eller på baksiden, her står nettverksnavn og -passord så fremt du ikke har endret det.
Det kan se noe forskjellig ut for de ulike typene modemene/ruterne, men har du Zhone eller Huawei-modem finner du nettverksnavn og passord her:
Zhone:
Huawei:
Ta kontakt med oss her eller på 72 45 01 00 dersom du fortsatt ikke finner det.
Hvor måler jeg hastigheten på mitt internett?
Det er mange ulike faktorer som påvirker hastigheten på bredbåndet, både hos deg og hos oss som tilbyder.
Du kan teste hastigheten din på speedtest.net.
Fakturering ved support
Har du supportbesøk av en av våre montører reparerer vi selvsagt feilen uten kostand dersom feilen ligger hos oss. Er feilen forårsaket av kunde eller andre, vil feilretting bli fakturert ihht. våre leveringsvilkår.
Ved kontakt med vår vakttelefon på ettermiddag/helg vil det bli opprettet supportsak som behandles ved neste arbeidsdag. Ved utrykning på ettermiddag/helg faktureres kunde.