Group 2634

Ofte stilt spørsmål om internett

Support

Jeg opplever tregt og ustabilt trådløst internett

Det er flere faktorer som kan være årsaken til at du opplever ustabilt nett. I første omgang kan du prøve å restarte utstyret. Dette gjør du ved å dra ut strømkontakten og vent i ca. 10 sekunder før du setter den inn igjen. Dersom dette ikke hjelper kan det være for at det er for mange enheter koblet på nettverket samtidig. Alle våre modem og rutere skal ha to trådløse nettverk. For den beste internett-opplevelsen bør du velge 5ghz. Den tekniske forskjellen mellom de to trådløse nettene er at det ene kjører i 2,4 ghz, mens den andre (merket med 5G) kjører 5 ghz, og er en nyere standard. Enkelt forklart gir 5Ghz-nettet høyere hastighet, mens 2,5 ghz gir bedre rekkevidde.

Optimal trådløs dekning i hjemmet

Når du skal koble deg på trådløst nettverk kan du velge mellom 5GHz eller 2,4GHz. Forskjellen på disse er dekningsgraden. 2,4GHz har større dekningsgrad og vil håndtere enheter som beveger seg innad i boligen bedre. 5GHz har en større hastighet, men lavere dekningsgrad. Vi anbefaler derfor følgende tilkobling: - Mobile enheter - 2,4GHz - Stasjonære enheter som er nær modem (f.eks. TV) - 5GHz Måten du ser forskjell på disse to nettverkene er at nettverksnavnet til 5GHz er merket med 5G. Vi anbefaler heller ikke å ha ting stående foran modem så fremt det er mulig, da dette kan blokkere signalet.

Hvor finner jeg passordet på mitt trådløse nettverk?

Alle modem og rutere skal i utgangspunktet ha en klistrelapp på fremsiden med nettverksnavn og -passord. Dersom du ikke har en slik klistrelapp på fremsiden. Sjekk under eller på baksiden, her står nettverksnavn og -passord så fremt du ikke har endret det.

Hvor måler jeg hastigheten på mitt internett?

Det er mange ulike faktorer som påvirker hastigheten på bredbåndet, både hos deg og hos oss som tilbyder.

Ta en speedtest her

Bortfall av internett

Opplever du bortfall av internettet, prøv først å restart alle enheter (modem, trådløs ruter og pc). Dette gjør du ved å dra ut strømkontakten og vent i ca. 10 sekunder før du setter den inn igjen. Dersom det ikke fungerer å restarte enhetene, prøv å sett en nettverkskabel mellom modemet og en pc. Hvis du fortsatt ikke har internett noter ned hvilke lys du har på modemet og kontakt oss på mail eller ring oss på 72 45 01 00.

Kontakt oss

Faktura

Når får jeg faktura på mitt internettabonnement?

Abonnement faktureres i starten av hver måned. Leier du i tillegg Premium Wifi og/eller har TV-abonnement fra Sodvin kommer dette vanligvis på samme faktura. Betalingsfrist er 14 dager fra fakturadato.

Hvordan mottar jeg faktura?

Du kan velge å motta faktura i post, e-post eller som efaktura. Vi gjør oppmerksom på at det tilkommer miljøgebyr i henhold til prisliste for faktura per post.

Hvordan oppretter jeg avtalegiro?

Du kan opprette avtalegiro i din nettbank, eller du kan gå via linken nedenfor for å gå til elektronisk signering. Som oftes vil du du også bli spurt om du ønsker å opprette avtalegiro-avtale ved betaling av faktura. Ved å si ja til dette, opprettes avtalen automatisk. Ta kontakt med din bank ved flere spørsmål, eller hjelp til å opprette avtalegiro.

Elektronisk signering

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Du oppretter eFaktura i din nettbank eller i Vipps. I din nettbank må du godkjenne at du ønsker eFaktura til alle bedrifter som tilbyr eFaktura. Dette ligger som regel under eFaktura eller automatisk eFaktura. Ved spørsmål om dette, ta kontakt med din bank. I Vipps kan du godkjenne at du ønsker Efaktura under Profil og Regninger og eFaktura. Når du har godkjent at du ønsker eFaktura i nettbank eller i Vipps vil faktura automatisk gå over til eFaktura fra neste fakturering.

Flytte, endre eller oppsigelse

Hvordan endrer jeg hastigheten på mitt internett?

Ønsker du å endre hastigheten på ditt bredbånd, kontakt oss her, eller ring oss på 72 45 01 00.

Kontakt oss

Hva gjør jeg med internett-utstyret hvis jeg skal si opp min avtale?

Ved oppsigelse av internett-avtale må modem leveres inn. Dette tilhører Sodvin, og dersom det ikke blir levert tilbake faktureres kunden. Det samme gjelder dersom du skal flytte. Unntak er hvis internett-abonnementet skal tas over av en annen, for eksempel ved kjøp og salg av bolig. Da omregistrerer vi utstyret som står i boligen på ny eier av abonnementet. I slike tilfeller vil det komme et omregistreringsgebyr på kr. 390 til ny eier av abonnementet.

Hvordan demonterer jeg modemet ved innlevering?

Ved oppsigelse av internettabonnement må modem leveres inn. Hvordan modemet demoneres vil komme an på hvilken teknologi du har. Det som er viktig at alle kabler og strømforsyning blir levert. Vær ekstra forsiktig med fiberkabel, den kan tas ut i veggkontakt, men fortsatt være koblet i på modemet. På Coax er det viktig at man skrur forsiktig på kabelen, og ikke tar i for mye. Ta konakt på 72 45 01 00 dersom du ønsker videre veiledning.

Hvor lang bindings-/og oppsigelsestid har jeg?

Alle våre internettavtaler har 12 måneder binding fra oppkobling. Avtalene har en oppsigelsestid på inneværende måned + neste måned.

Hvor finner jeg angrerettskjema?

Alle våre private kunder har rett til å gå fra avtalen innen 14 dager uten å oppgi noen grunn for det. Dersom angreretten skal benyttes, sendes ferdig utfylt angrerettskjema til: Adresse: Sodvin AS, Trondheimsveien 7C, 7200 Kyrksæterøra e-post: fiber@sodvin.no

Hvordan avslutter jeg mitt abonnement?

For å avslutte ditt abonnement, ta kontakt med oss ved å følge lenken.

Til skjema og info

Fiberutbygging

Kan jeg få fiber?

Dersom din bolig ikke er innenfor noen av områdene, kan du skrive deg opp på interesselisten. Gjerne få med deg naboen også. Vi er avhengige av mange interesserte for å starte utbygging i et område. Når det blir bestemt at vi skal bygge ut i ditt område, vil alle som bor der få tilsendt info og tilbud fra Sodvin.

Skriv deg opp på interesselisten her

Hvordan graver jeg ned trekkrør?

Dersom du har bestilt fiber til din bolig må trekkrør graves ned på egen eiendom før det er klart for montering. Det blir oppgitt knutepunkter som kunden selv må grave fra, det skal graves grøft fra dette punktet og inn til husvegg. Her legger du det tynne fiberrøret som er beregnet din bolig. Under finner du en enkel beskrivelse på hvordan du graver ned trekkrøret. Dersom trekkrøret som er beregnet din bolig er fort kort, ta kontakt med oss på mail, eller ring oss på 72 45 01 00, så ordner vi med ekstra rør og skjøter til deg.

Slik graver du trekkrør

Hva gjør jeg når gravingen er utført?

Når graving er utført, gi beskjed til oss på mail eller på 72 45 01 00.

Kontakt oss på mail

Når kan jeg forvente at montering vil skje?

Når trekkrør er gravd ned eller fiberkabel hengt til vegg vil neste steg være montering. En av våre montører vil ta kontakt med deg for å avtale tidspunkt for montering.

Premium Wifi | Oppkobling Zyxel

Hvordan kobler jeg opp Premium Wifi med Zyxel?

I linken under finner du en veiledning på hvordan du kobler opp Zyxel.

Klikk her for å gå til produktguiden

Hvor bør jeg plassere mine Zyxel-enheter?

I linken under finner du en bruksanvisning fra produsent, nederst i denne er en plasseringsguide for Zyxel.

Klikk her for å gå til monteringsanvisningen

Premium Wifi | Oppkobling AirTies

Hvordan kobler jeg opp Premium Wifi med AirTies?

Under finner du en veiledning på hvordan du kobler opp AirTies.

Klikk her

Hvorbør jeg plassere mine AirTies-enhetene?

Her finner du en plasseringsguide for AirTies Boligpakke.

Klikk her

Hvor kan jeg finne og endre brukernav og passord på mine Air Ties-enheter?

Her finner du en veiledning for hvor du kan finne og endre brukernavn og passord på dine AirTies-enheter.

Klikk her

Hvordan utvider jeg Air-Ties-nettverk med en tilleggsenheter?

Her finner du en veiledning på hvordan du kan utvide AirTies-nettverket med en tilleggsenhet.

Klikk her

E-post

Link til webmail

Her

Hvordan setter jeg opp e-post på pc, nettbrett, mobil ect?

Fremgangsmåten kan se noe forskjellig ut for de diverse programmer. Under finner du et standard oppsett for hvordan å sette opp e-post: Mailtype /kontotype: IMAP. Innkommende server: mail.hemne.as Ikke SSL. Innkommende server port: 143. Brukernavn: e-post-adressen. Passord: Ditt personlige passord. Ta kontakt hvis du ønsker å tilbakestille ditt passord. Utgående server: smtp.hemnenett.no. Ikke SSL. Port: 9025. Brukernavn og passord: Samme som innkommende server.

Hvordan endrer jeg passord?

Slik endrer du passord: 1. Logg inn i Webmail 2. Velg Action 3. Velg Change Password

Hvordan håndterer jeg full innboks?

Får du beskjed om at innboksen din er full må du slette noen av meldingene. Slik gjør du det: 1. Logg inn i Webmail 2. Velg Innboks 2. Velg meldingene du ønsker å slette 4. Trykk Delete. Trykk på kolonneoverskrift for å sortere meldingene. Sorter gjerne på dato eller størrelse for å slette eldste eller største e-poster først. Her finner du en veiledning med bilder på hvordan du sletter e-poster på serveren.

Får ikke til å sende e-post

Sjekk oppsett for utgående server og riktig brukernavn/passord. smtp.hemnenett.no, port 9025, ikke ssl. Brukernavn er hele e-post-adressen.

Får ikke til å motta e-post

Sjekk oppsett for innkommende server og brukernavn/passord. mail.hemne.as, IMAP, port 143, ikke ssl. Brukernavn er hele e-post-adressen.

Kan jeg bruk e-posten dersom jeg sier opp bredbåndsabonnementet?

Per dags dato kan du beholde din e-post dersom du sier opp ditt bredbåndsabonnement.