Annet
Ofte stilte spørsmål
Hvem skal jeg kontakte ved strømbrudd?
Dersom du opplever strømbrudd eller feil på strømnettet er det din netteier du må kontakte.
Hvilken netteier du har, finner du informasjon om oppe til høyre på side 2 på din strømregning.
Hvor bestiller jeg en strømavtale?
Ønsker du å bestille en strømavtale kan du gjøre dette ved å fylle ut kontaktskjemaet på våre hjemmesider, sende oss en epost på post.energiogfiber@sodvin.no eller ringe oss på 72 45 01 40.
Du finner en oversikt over alle våre strømavtaler her. Er du usikker på hva du skal velge? Prøv Avtalevelgeren .
Hvor finner jeg avtalevilkår og angrerettskjema?
Hva er nettleie?
Nettleien dekker drift av strømnettet i ditt område. Denne består av et fastledd, i tillegg til en pris pr. kWh. Via nettleien betaler du også forbruksavgift til staten og Enova-avgift. Nettleie faktureres av din netteier, og videresendes kun til strømleverandøren slik at du kan få alt på en faktura. Mer informasjon finnes på din netteiers hjemmeside.
Hvordan logger jeg inn på Min Side?
Link til Min Side finner du her. Logg inn på Min Side med ditt mobilnummer. Du vil få tilsendt en firesifret kode på SMS som verifisering på din innlogging
På Min Side finner du informasjon om din strømavtale, du kan se ditt forbruk og dine fakturaer.
Hvor lang bindings-/og oppsigelsestid har jeg?
Alle våre internettavtaler har 12 måneder binding fra oppkoblingsdato.
Avtalene har en oppsigelsestid på inneværende måned + neste måned.
Hvordan demonterer jeg modemet ved innlevering?
Ved oppsigelse av internettabonnement må modem leveres inn. Hvordan modemet demoneres vil komme an på hvilken teknologi du har. Det som er viktig at alle kabler og strømforsyning blir levert.
Vær ekstra forsiktig med fiberkabel, den kan tas ut i veggkontakt, men fortsatt være koblet i på modemet.
På Coax er det viktig at man skrur forsiktig på kabelen, og ikke tar i for mye.
Ta konakt på 72 45 01 40 dersom du ønsker videre veiledning.
Hva gjør jeg med internett-utstyret hvis jeg skal si opp min avtale?
Ved oppsigelse av internett-avtale må modem leveres inn. Dette tilhører Sodvin Energi og Fiber, og dersom det ikke blir levert tilbake faktureres kunden. Det samme gjelder dersom du skal flytte.
Unntak er hvis internett-abonnementet skal tas over av en annen, for eksempel ved kjøp og salg av bolig. Da omregistrerer vi utstyret som står i boligen på ny eier av abonnementet. I slike tilfeller vil det komme et omregistreringsgebyr på kr. 390 til ny eier av abonnementet.
Hvor måler jeg hastigheten på mitt internett?
Det er mange ulike faktorer som påvirker hastigheten på bredbåndet, både hos deg og hos oss som tilbyder.
Du kan teste hastigheten din på speedtest.net.
For at målingene skal bli så nøyaktig som mulig, kan du følge Nettfart (nkom) sine tips for hvordan du kan forbedre resultatet.
Hvor finner jeg passordet på mitt trådløse nettverk?
Alle modem og rutere skal i utgangspunktet ha en klistrelapp på fremsiden med nettverksnavn og -passord.
Dersom du ikke har en slik klistrelapp på fremsiden. Sjekk under eller på baksiden, her står nettverksnavn og -passord så fremt du ikke har endret det.
Det kan se noe forskjellig ut for de ulike typene modemene/ruterne, men har du Zhone eller Huawei-modem finner du nettverksnavn og passord her:
Zhone:
Huawei:
Ta kontakt med oss her eller på 72 45 01 40 dersom du fortsatt ikke finner det.
Jeg opplever tregt og ustabilt trådløst internett
Det er flere faktorer som kan være årsaken til at du opplever ustabilt nett. I første omgang kan du prøve å restarte utstyret. Dette gjør du ved å dra ut strømkontakten og vent i ca. 10 sekunder før du setter den inn igjen.
Dersom dette ikke hjelper kan det være for at det er for mange enheter koblet på nettverket samtidig.
Alle våre modem og rutere skal ha to trådløse nettverk. For den beste internett-opplevelsen bør du velge 5ghz. Den tekniske forskjellen mellom de to trådløse nettene er at det ene kjører i 2,4 ghz, mens den andre (merket med 5G) kjører 5 ghz, og er en nyere standard. Enkelt forklart gir 5Ghz-nettet høyere hastighet, mens 2,5 ghz gir bedre rekkevidde.
Jeg får kun svart skjerm når jeg slår på TVen, hva gjør jeg?
1. Trykk MENU på fjernkontrollen. Se om du får opp dekoderens meny på skjermen. Denne skal komme opp selv om signalet er borte.
2. Ingen Meny? Sjekk om du bruker riktig inngang på TV-en. Ofte er det en egen «Source/kilde»-knapp på fjernkontrollen til TV-en. Trykk på denne.
3. Riktig inngang men fremdeles ingen meny? Sjekk at kabelen mellom veggkontakt og dekoder ikke har synlige skader, at den er direkte koblet til dekoderen og ikke går via annet utstyr som for eksempel DVD-opptaker og spillkonsoll.
Fortsatt ingen kanaler, ta kontakt med oss her, eller ring 72 45 01 40.
Hvordan oppdaterer jeg programkortet?
Har kanaler falt ut og du ser meldingen ‘Kanal ikke tilgjengelig.'' på TV-skjermen hjelper det ofte å oppdatere programkortet.
Slik gjør du det:
1. Logg deg inn på Mine Sider hos Telenor
2. Du vil nå se en oversikt over alle dine dekodere og programkort.
3. Klikk på ‘’Oppdater programkort’’ i boksen nede på siden
Det kan ta opptil 15 minutter før kanalene virker etter at oppdateringene er sendt.
Hvordan får jeg TV i flere rom?
Dersom du ønsker å få TV i flere rom kan du enten kjøpe en ekstra CAM fra oss, eller leie en ekstra dekoder fra Telenor. Ved bruk av dekoder kreves det TV-uttak. Er det ikke uttak for TV i rommet fra før, må det legges ny kabel hit. Ta kontakt hvis dette er tilfellet.
Du kan også laste ned T-We appen på Apple TV 4 eller Chromecast. Eller gå inn twe.no på en PC og bruk en HDMI-kabel fra PC til TV.
Hva trenger jeg for å få tilgang på kanaler?
For å kunne se de digitale kanalene kreves det et Cam-kort eller en dekoder fra Telenor.
Cam-kort har vi til enhver tid liggende på lager til salg. Undersøk om din TV støtter Cam fra Telenor før du bestiller.
Dekoder leies direkte fra Telenor. Les mer og bestill dekoder her.
Gi beskjed dersom du ønsker å kjøpe Cam-kort fra oss, eller om du ønsker hjelp til bestilling av dekoder fra Telenor.
Hvordan kobler jeg opp dekoderen?
Hvordan endrer jeg innholdet?
I tillegg til en basispakke får du 100 poeng som du kan bruke til å velge de TV- og strømmetjeneste du ønsker. Du kan endre innholdet til enhver tid, helt kostnadsfritt.
Bruker du mer poeng enn det du har inkludert, får du mulighet til å kjøpe ekstra poengpakker.
Her finner du en oversikt over hvordan du endrer innholdet i din TV-pakke.