Historien bak Kafé Koselig og Hotell Koselig strekker seg så langt tilbake som til 1988. Da bygde Mette Bergdal sin far, Joar Blakstad, et gatekjøkken, som en del av Shell stasjonen han og kona, Nelly, den gang drev på Kyrksæterøra.

Mette og Bård Inge Bergdal tok over gatekjøkkenet allerede året etter i 1989. Der ble det «gjennom en luke i veggen» solgt pølser, pizza og hamburgere til både Hemnes befolkning og tilreisende fra fjern og nær. Dette ble en såpass stor suksess at fem år senere utvidet de lokalene til å romme hele 80 spiseplasser. Dette ble starten på Bårres Grillrestaurant. I 2003 kjøpte de i tillegg Saga Bar og Spiseri der flere av gamle Hemnes sagnomsuste fester ble arrangert.

I 2010 var tiden inne for større utfordringer. Samtidig som de flyttet fra Bårres Grillrestaurant startet de opp Kafé Koselig på Falksenteret. Fra å kun servere grillmat, ble nå menyen bredere og det ble større fokus på atmosfære. Derfor passet navnet Kafé Koselig helt perfekt!

Det har hele tiden vært et ønske å skape et koselig sted der alle føler seg velkommen. Mette forteller at det ligger mye hardt arbeid bak dette, noe vi antar de har sett gode resultater av da de fikk prisen for Årets Bedrift i Hemne allerede i 2012.

I 2017 ble Mette og Bård Inge også hotelleiere, da de kjøpte opp Hotell Hemne. Navnet ble selvfølgelig Hotell Koselig. Året etter kaprer de prisen for Årets Bedrift nok en gang. Aldri før har noen fått prisen to ganger for to forskjellige engasjement.

Målet har alltid vært å utvikle seg videre forteller Mette, og de ønsker alltid å bli bedre på både mat og service. I en slik bransje må man kontinuerlig utvikle seg i takt med tid og behov. En utfordring er blant annet at folk reiser mye mer i dag og opplever nye smaker og opplevelser andre steder, noe som gjør at det settes større krav til de. Videre forteller Mette at å gå fra et gatekjøkken til å både drive kafé og hotell kreves betydelig innsats og engasjement. Noe de aldri kunne klart uten hjelp fra sine dyktige ansatte.

I fjor ble hele bygdas Kafé Koselig både utvidet og pusset opp, og siden overtagelsen av hotellet har de også gjort omfattende oppgraderinger på Hotell Koselig. Flere rom har blitt pusset opp i tillegg til lobby, resepsjon og hotellets kursfasiliteter. Fremover ønsker de å fornye ytterligere 10 hotellrom, samtidig som de ser for seg endring av fasaden utvendig med blant annet nye vinduer, slik at hotellet får et enda større løft. 

Kafé Koselig og Hotell Koselig sine kunder består både av private og bedrifter. Målet er å være et møtested for alle, og et sted man kan føle seg hjemme. I tillegg til overnatting og restaurant har de også fasiliteter for møter, kurs, seminarer, konferanser og selskap.

Både Kafé Koselig og Hotell Koselig er gode kunder av Sodvin Systemer, Sodvin Økonomi og Sodvin Energi og Fiber. Sodvin har vært deres leverandør i alle år, og de har alltid vært fornøyd med tilbudet til Sodvin. De beskriver samarbeidet som godt og opplever å alltid få hjelp og veiledning når det er behov. Forholdet er gjensidig, da Sodvin har benyttet seg av flere av tilbudene til Kafé Koselig og Hotell Koselig. Til syvende og sist er det pris som gjelder forteller Mette, men det er også viktig å handle lokalt og støtte opp hverandre, avslutter hun.

Vi i Sodvin er stolte av å være Kafé Koselig og Hotell Koselig sin leverandør, ønsker dem lykke til videre med nye planer og prosjekter og anbefaler alle om å ta turen innom dem.