-
Hvordan virker Spart?
Spart er en alt-i-ett energitjeneste
Fordelene med dedikerte energieksperter for din bedrift er mange:
- Slipp daglig administrasjon av strøm og varme.
- Ikke lengre behov for manuell av og på styring.
- Professjonell håndtering av energi, vi gjør hele jobben for deg!
- Kontor, møterom og fellesarealer balanseres for et godt inneklima.
- Vi kan avdekke potensielle problemer og energisluk i ditt el-forbruk.
- Ingen kalde kontorer om morgenen, ingen unødvendige energisluk om natten.
- Engasjement rundt bedriftens miljøsatsning.
Se effekten på strømregningen
Vi vet at dere vil bli positivt overrasket over potensialet. Både på penger spart, men også i forhold til bedriftens miljøbidrag vil dere se en forskjell. Vi vet at hver bedrift er unik og krever spesifikk tilpasning. Vi tar derfor høyde for eventuelle driftsrelatert forbruk som dere har behov for å styre selv. Vi fokuserer kun på områder hvor sparepotensialet er størst.
Systemet Spart settes opp og idriftsettes av våre energikonsulenter på 1-2-3. Vi setter legger opp styringsregler for dere slik at besparelse starter allerede fra første dag. Vi kvalitetsikrer, optimaliserer og drifter hele systemet. Det sikrer maksimal energibesparelse for dere. Det betyr at bedriften nå kan skilte med smart, innovativ fokus på energi og bedriftens miljøprofil.
Kort oppsummert:
- Befaring og installasjon av utstyr (1-3 dager pr. bygg)
- Analyse og optimalisering av forbruk
- Aktivt forvaltet el-automasjon (kontinuerlig)
- Klimarapportering på CO2e (månedlig, kvartal og årlig)
- Ingen kostnader, kun 50/50 deling av reel besparelse
- Nyhet! Mobil energikalender for ansatte (valgfri bruk)
På tide med en kort prat om Spart og miljøfokus? Kontakt oss på 72 45 01 00
-
Kan Spart knyttes til våre eksisterende system?
Ja, vi kan med stor sannsynlighet knytte oss opp til ditt eksisterende system
Dette gjøres via vårt integrasjonsrammeverk. Vi tar gjerne en samtale med dere på muligheter og hvilke systemer som kan være hensiktsmessige å koble sammen.
Spart fungerer også uavhengig og parallelt med annen energimonitorering eller EOS systemer bedriften måtte ha.
Den siste oppgraderingen vi har gjort på integrasjonssiden er opp mot bookingsystem i hotellbransjen. Dette gjør det mulig for hotelleiere å administrere automasjon og varme uten å gjøre endringer i sine daglige rutiner. Bedre opplevelser for gjesten, lavere kostnader for hotellet.
Noen eksempler på koblinger som kan være hensiktsmessige opp mot Spart:
- FDV-system
- SD-system
- HR-system
- Individuelle ventilasjonssystem
- Bookingsystem
-
Hva brukes Spart-portalen til?
Vi har bygget Spart med enkelhet og effektivitet i tankene. Her behøves ingen aktiv administrasjon fra bedriften selv. Alt settes opp ferdig konfigurert og klart til sparing. Og det gjøres i Spart-portalen. I Spart-portalen administrerer våre energikonsulenter automasjon og regler knyttet til installasjonen. Her konfigureres styring for bygget i dialog med dere. I tillegg til automasjon for kontorer setter vi i tillegg opp energilogikk for spesifikke områder som lager, fellesarealer, møterom, kantine og lignende.Energikalender
Vi har også lagt til rette for at ansatte i bedriften kan legge inn energiregler for sitt kontor på tilstedeværelse eller fravær. Dette gjøres enkelt på mobil via enkeltregler eller gjentagende regler.
Energikalenderen gir et ekstra lag med sparepotensial for bedriften og gjør at alle aktivt kan bidra til å nå bedriftens miljømål. Moduset fungerer sømløst mot allerede konfigurerte regler og passer spesielt bra med tanke på ferier, hjemmekontor og lignende. Energikalenderen er naturligvis helt kostnadsfri og inkludert i alle installasjoner. -
Støtter Spart flere bygg?
Ja, Spart støtter flere bygg og lokasjoner.
Vi samarbeider med bedrifter på både frittstående bygg og større, mer komplekse prosjekter. En av våre kunder har for eksempel opp mot seks hundre unike installasjoner. Om flere bygg samles til en felles administasjon eller rapporteres på enkeltvis bestemmer dere.
For at vi skal sikre solid energibesparelse for dere fintuner vi alle installasjoner og analyserer gevinst og besparelse kontinuerlig. Våre energikonsulenter setter opp alt bedriften har behov, teknisk og praktisk. Alt fra nivåer på temperatur til styringsregler blir kontrollert. Hvert kontor og ansatt kan gis tilgang til styring av eget område.
Også felleslokaler, lobby og resepsjoner blir håndtert på en intuitiv og enkel måte. Vi gjør alt klart for dere, slik at dere ikke trenger å tenke på automasjon.
Fra den enkelte enhet som en panelovn, til et samlet forbruk for hele bedriften. Med enkle grep konfigurerer våre energikonsulenter systemet på en slik måte at bedriften får detaljert innsikt om forbruk og miljøgevinst på hver lokasjon.
Systemet tilpasses enkelt underveis om bedriften endrer antall lokasjoner. Det samme gjelder ved driftsendringer eller oppgraderinger som påvirker energiprofilen i bygget.
Alle bedrifter har et fotavtrykk - Størrelsen kan reduseres betraktelig med Spart
-
Hva koster Spart?
Hva med 100% kostnadsfritt?
Det synes ihvertfall vi høres ut som en grei game-plan. Spart er og blir helt kostnads- og risikofritt for norske bedrifter som din. Uansett om dere har ett bygg eller mange.
Vår nye modell er utarbeidet for å gi bedriften full frihet og full kontroll på strømforbruket. Samtidig redusere dere strømkostnader vesentlig fra start, uten å måtte investere i dyrt utstyr. Vi setter opp all konfiguasjon i skyen helt gratis og fintuner regler for besparelse. I tillegg får dere tilsendt månedlige miljørapporter fra oss som dere kan benytte til kommunikasjon.
Vi tar utgangspunkt i et glidende gjennomsnitt av bedriftens energiforbruk de siste årene. Vi setter inn nødvendig utstyr og optimaliserer bedriftens forbruk, uten at bedriftens ansatte skal oppleve endringer i komfort.
Det din bedrift reelt sett sparer i forhold til eget referanseforbruk, deles 50/50 fra dag èn.
-
Oppfyller Spart kravene til regjeringens nye strømstøtte?
Oppfyller Spart kravene i regjeringens energitilskuddsordning for bedrifter?
Det korte svaret er ja i den definisjon at Spart er et effektivt enøk-tiltak. Likevel er ingen søknader i skrivende stund behandlet av Enova i forbindelse med støtten. Det tas sikte på å åpne opp for dette innen utgangen av November, og fristen antas å være medio Desember. Dette er som flere har påpekt i debatter en veldig kort tidsluke for en støtte som kun gjelder tilskudd på strømprisen innenfor et tre-måneders rom. Det ligger derfor forslag og høringssvar fra mange ulike aktører til vurdering, også med tanke på nye tidsfrister, lavere strømintensitetskrav og større tidsrom for grunnlaget i forbruksdata. Så hvor er saken akkurat nå? Jo, den er under debatt og vedtak.
Som Spart-kunde vil du uavhengig av støtte kunne spare store beløp, og det vi kan garantere er at vi skal gjøre vårt i forhold til å kartlegge bedriftens energiprofil opp mot Spart som hjelper oss vurdere potensialet til tjenesten. Vår kartlegging av bedriftens energiprofil vil kunne hjelpe bedriften med tall til sin søknadsprosess i fase 1 i energitilskuddsordningen, definert som kartlegging. Se skjema her.
Videre vil Enøk-tiltakets relevans i forhold til driften være grunnlag i Enova søknad for bedrifter som avgjør fase 2 i støtteordningen. Vær likevel oppmerksom på at bedriften må søke selv og møte det såkalte strømintensitetskravet på 3% av bedriftens omsetning for første halvdel av 2022. Søknadsprosessen behandles av Enova og vi kan derfor ikke konkludere med utfallet i en slik prosess.
Enova støtte bedrift
Når det gjelder strømstøtte bedrift, enøk støtte og energitiltak via Enova så ta gjerne en titt på Enovas sider for energistøtteordningen her: https://www.energitilskuddsordningen.no/
Offisiell informasjon om ordningen finner du her på regjeringens sider:
-
Hvordan kommer vi igang?
Oppstart er raskt og enkelt
Å komme igang med strømsparing er raskt og enkelt. Du ringer en av våre hyggelige konsulenter på 72 45 01 00 eller fyller inn et kort skjema her så svarer vi raskt opp. Du kan også sende oss en e-post ved å klikke her.
Hva skjer videre?
Sammen med dere tar vi en uforpliktende prat om bedriftens bygg og utarbeider en fremdriftsplan. Det er ofte behov for fysisk befaring slik at vi kan kalkulere gode estimater, dette tar kun en times tid. Selve installasjonen tar normalt 1-3 dager og utføres i samarbeid med våre installasjonspartnere avhengig av beliggenhet, f.eks Bravida for Viken-området eller Proff El og IT for Midt-Norge.
-
Passer Spart for min bedrift?
Alle bedrifter har sparepotensiale!
Det stemmer. Alle bedrifter kan dra nytte av Spart. Det er mange kroner å spare på et bevisst forhold til strøm, ofte mye mer enn man tror. Spart passer med andre ord for de fleste bedrifter, men vi ser naturligvis større lønnsomhet i takt med volum og forbruk. Her vil det være forskjeller mellom hver enkelt bedrift. Når vi har gjort en befaring for dere har vi et mer nøyaktig bilde av det totale sparepotensialet og vil raskt kunne gi din bedrift våre beste estimater.
Selv våre kunder med små lokaler og få ansatte, sparer betydelige beløp!
Normalt bør man gjerne opp i 200+ MWh/årlig, men her er det ikke ett fasitsvar da eksterne faktorer som temperatur, sesongvariasjon og klima spiller inn. Når vi foretar befaringer vil vi også kunne avdekke unormalt strømforbruk og energisluk man kanskje ikke har tenkt på eller var klar over. Dette er noe vi tar med og anbefaler justeringer på når vi installerer og setter opp systemet. Vi ser på helheten og mulige integrasjoner opp mot eksisterende systemer.
Selv om vi jobber mye med kontorbygg er det også andre typer næringer vi jobber med, som for eksempel transport-sektoren med sine logistikkhaller og hotell bransjen med behov for hyppig kontroll og styring. Vi jobber også tett med ulike eiendomsforvaltere hvor gevinsten av energieffektivisering og besparelse spiller direkte eller inndirekte inn i eiendomsportefølje opp mot leietakere.
Spart er fleksibelt, skalerbart og passer godt også til større konsern i vekst.
-
Er det risiko med Spart?
Sodvin tilbyr en unik spare-modell uten risiko
Gjennom flere år har Sodvin jobbet med utvikling av en strømsparingstjeneste for det norske bedriftsmarkedet. Med energitjenesten Spart bidrar vi til fokuset Norge trenger på økt energieffektivisering og miljø. Samtidig gjør vi veien til en mer effektiv elektrifiseringen av landet kortere.
Et effektivt produkt betyr også et enkelt og trygt samarbeid med dere. Din bedrift investererer derfor ingen kapital, kun deling av selve besparelsen. Alt fra befaring, installasjon, analyse og drift av tjenesten er helt kostnadsfritt. I tillegg konfigurerer og optimaliserer våre energieksperter systemet for å øke effekten av strømsparingen.
Din bedrift får tilsendt ferdige månedlige rapporter og tilgang til Spart-portalen for detaljert forbruksmonitorering. Nøkkelen til gevinsten ligger likevel i automasjon. Via ferdig oppsatt styring får dere full kontroll, fleksibilitet, lavere strømregning og sparer penger allerede fra første dag.
Ønsker dere fokus på effekttopper og tariffer hjelper vi naturligvis med tiltak rundt det. Som en bonus vil dokumentert energireduksjon igjennom Spart også danne grunnlag for bedriftens eksisterende eller fremtidige miljøsertifiseringer. Det gjør veien til for eksempel Miljøfyrtårn eller ulike ISO-standarder kortere.
Kort oppsummert. Din risiko ved bruk av Spart:
0% Kapital - du trenger ikke å gjøre noen investeringer ved å installere Spart
0% Avtaletid - sparer ikke bedriften kWh vil det heller ikke påløpe noen kostnader for kunden. Kunden kan til enhver tid avslutte avtalen, som er 3 måneders løpende avtaletid.
0% Produkt - Dvs utstyr, styring og installasjon. Kunden trenger ikke tenke på produktet
100% Risikofritt og null investering. Sirkulær økonomi i praksis er win-win.
-
Har energitjenesten avtaletid?
Ingen kompliserte krav eller lengre binding
Vi har kun tre måneders løpende gjensidig avtaletid. Perioden innebærer likevel ingen risiko for din bedrift. Har bedriften for eksempel en måned hvor det ikke spares energi, så vil det heller ikke faktureres noe for tjenesten da det ikke ligger et grunnlag for besparelse.
-
Hvordan virker Spart?
Spart er en alt-i-ett energitjeneste
Fordelene med dedikerte energieksperter for din bedrift er mange:
- Slipp daglig administrasjon av strøm og varme.
- Ikke lengre behov for manuell av og på styring.
- Professjonell håndtering av energi, vi gjør hele jobben for deg!
- Kontor, møterom og fellesarealer balanseres for et godt inneklima.
- Vi kan avdekke potensielle problemer og energisluk i ditt el-forbruk.
- Ingen kalde kontorer om morgenen, ingen unødvendige energisluk om natten.
- Engasjement rundt bedriftens miljøsatsning.
Se effekten på strømregningen
Vi vet at dere vil bli positivt overrasket over potensialet. Både på penger spart, men også i forhold til bedriftens miljøbidrag vil dere se en forskjell. Vi vet at hver bedrift er unik og krever spesifikk tilpasning. Vi tar derfor høyde for eventuelle driftsrelatert forbruk som dere har behov for å styre selv. Vi fokuserer kun på områder hvor sparepotensialet er størst.
Systemet Spart settes opp og idriftsettes av våre energikonsulenter på 1-2-3. Vi setter legger opp styringsregler for dere slik at besparelse starter allerede fra første dag. Vi kvalitetsikrer, optimaliserer og drifter hele systemet. Det sikrer maksimal energibesparelse for dere. Det betyr at bedriften nå kan skilte med smart, innovativ fokus på energi og bedriftens miljøprofil.
Kort oppsummert:
- Befaring og installasjon av utstyr (1-3 dager pr. bygg)
- Analyse og optimalisering av forbruk
- Aktivt forvaltet el-automasjon (kontinuerlig)
- Klimarapportering på CO2e (månedlig, kvartal og årlig)
- Ingen kostnader, kun 50/50 deling av reel besparelse
- Nyhet! Mobil energikalender for ansatte (valgfri bruk)
På tide med en kort prat om Spart og miljøfokus? Kontakt oss på 72 45 01 00
-
Kan Spart knyttes til våre eksisterende system?
Ja, vi kan med stor sannsynlighet knytte oss opp til ditt eksisterende system
Dette gjøres via vårt integrasjonsrammeverk. Vi tar gjerne en samtale med dere på muligheter og hvilke systemer som kan være hensiktsmessige å koble sammen.
Spart fungerer også uavhengig og parallelt med annen energimonitorering eller EOS systemer bedriften måtte ha.
Den siste oppgraderingen vi har gjort på integrasjonssiden er opp mot bookingsystem i hotellbransjen. Dette gjør det mulig for hotelleiere å administrere automasjon og varme uten å gjøre endringer i sine daglige rutiner. Bedre opplevelser for gjesten, lavere kostnader for hotellet.
Noen eksempler på koblinger som kan være hensiktsmessige opp mot Spart:
- FDV-system
- SD-system
- HR-system
- Individuelle ventilasjonssystem
- Bookingsystem
-
Hva brukes Spart-portalen til?
Vi har bygget Spart med enkelhet og effektivitet i tankene. Her behøves ingen aktiv administrasjon fra bedriften selv. Alt settes opp ferdig konfigurert og klart til sparing. Og det gjøres i Spart-portalen. I Spart-portalen administrerer våre energikonsulenter automasjon og regler knyttet til installasjonen. Her konfigureres styring for bygget i dialog med dere. I tillegg til automasjon for kontorer setter vi i tillegg opp energilogikk for spesifikke områder som lager, fellesarealer, møterom, kantine og lignende.Energikalender
Vi har også lagt til rette for at ansatte i bedriften kan legge inn energiregler for sitt kontor på tilstedeværelse eller fravær. Dette gjøres enkelt på mobil via enkeltregler eller gjentagende regler.
Energikalenderen gir et ekstra lag med sparepotensial for bedriften og gjør at alle aktivt kan bidra til å nå bedriftens miljømål. Moduset fungerer sømløst mot allerede konfigurerte regler og passer spesielt bra med tanke på ferier, hjemmekontor og lignende. Energikalenderen er naturligvis helt kostnadsfri og inkludert i alle installasjoner.