Planlegging 

Først må prosjektet planlegges. Hvor tar vi fiberen fra? Hvor langt skal vi? Hvordan få med oss flest mulig kunder? Hvilke teknikk skal vi bruke? Trenching i asfalt eller tradisjonell graving? Fiber i luftlinje? Trenger vi sjøkabel? Det er mye som skal tas stilling til, og ut fra disse valgene lager vi et kostnadsoverslag og baserer kundetilbudene på dette. 

Bestilling 

Når salgsavdelingen har fått kart fra installatøravdelingen, utformes det et tilbud som sendes ut til alle som bor i det planlagte utbyggingsområdet. Kampanjetilbudet som blir gitt vil kun vare i en kort periode på ca 30 dager, så her er det om å gjøre å snakke med naboen å få flest mulig til å melde seg på. Området vil ikke bli bygd ut dersom det ikke blir nok oppslutning. Dersom man vil ha fiber utenom kampanjeperiode vil det bli dyrere både for oss og kunden, ettersom vi ikke har montører som jobber i området. 

Søknadsprosess

Når vi får inn nok bestillinger starter søknadsprosessen. Her må vi søke både til lokale myndigheter og grunneiere, og saksbehandlingstiden her er svært varierende. Dersom vi må over tomta di og sender deg forespørsel om gravetillatelse setter vi pris på snarlig tilbakemelding. Dersom vi ikke får gravetillatelse må vi legge om graveplanen og dette kan være en tidkrevende utfordring da vi må søke lokale myndigheter på nytt. 

Fiberutbygging

Da begynner selve jobben! Her bruker vi lokale entrepenører til å hjelpe oss med å bygge stamnettet. Når fiberen er fraktet til forskjellige skap så må montørene våre sveise fiberen som vil si at de deler den opp slik at hver kunde kan få en fibertråd hver. 

fibergraving

Graving på kundens eiendom

Når stamnettet er bygget har vi lagt igjen trekkrør ved tomta di, sammen med et lite flagg hvor det står at her kommer fiberen. Vi vil varsle kundene om når det er klart for kundegraving. Vi anbefaler å grave røret ligger 40 cm under bakken på vanlige forhold og 70 cm på dyrket mark, men her velger kunden selv. OBS! Hvis fiberen blir gravd over på kundens eiendom (for eksempel med gressklipperen) er dette kundens ansvar. Dersom du som kunde ikke overholde fristen for å grave ned trekkrør vil du heller ikke bli prioritert ved montering.  Det er veldig vitkig at du varsler vår kundeserviceavdeling når du er ferdig å grave. 

Blåsing av fiber

Når alle kunderørene i området er gravd ned vil det komme en fibermontør å blåse inn fibertråden fra skapet til veggen, deretter vil de henge en liten boks på ytterveggen til kunden. Det er hit vi regner som etablering, så dersom du ikke har bestilt montering vil fiberen ligge klar på ytterveggen som dette. 

Montering 

Du vil etterhvert få telefonsamtale fra en hyggelig montør som gjerne vil komme hjem til deg for å fikse fiberen inn i hus. Da vil han trekke kabel gjennom husveggen og bort til den veggen du vil modemet skal henge. Dette pleier å være i samme området som TVen. Deretter vil montøren henge opp modem sjekke at alt funker og gi kunden info om navn og passord på nettet. Dette henger på en klistret lapp på modemet. Dersom lappen mot formodning er borte så finner du navn og passord her: 

fibermodem navn og passord

Huawei modem