Elektronisk faktura, eller eFaktura, er en fleksibel betalingsmetode som gjør det enklere for kunden å betale i tide, og dermed sikrer at bedriften får betalt. Her er 7 gode grunner til å sette opp eFaktura i Xakt Medlem.
1. Reduserer antall purringer
Blant våre kunder genereres det færre purringer med eFaktura enn med faktura på papir eller epost – faktisk helt ned mot 50%. Det er en halvering av antall purringer, og det sparer bedriften for mye støy!
2. eFaktura eliminerer risikoen for feilsending
Det er ingen bedrifter som liker at fakturaer kommer på avveie. Med eFaktura knyttes faktura direkte til kundens kontonummer i riktig bank. På denne måten sikrer man at eFakturaen kommer frem til riktig person, til rett bank og til riktig tid.
3. eFaktura direkte i nettbanken og Vipps
Kunden mottar eFakturaen direkte i nettbanken. Her har kunden oversikt over alle eFakturaene sine, noe som gjør det enklere å huske fakturaen fra deg. Har kunden akseptert å motta faktura i Vipps, så vil den dukke opp der også. Da kan kunden selv velge hvor han vil betale den.
4. Enkelt å komme i gang
Det er enkelt å komme i gang med eFaktura i Xakt Medlem. Vi mottar din bekreftelse på at du ønsker å tilby eFaktura og skrur på funksjonen, som vil være tilgjengelig umiddelbart. Det krever ingen avtale med bank/Nets, og en av de største fordelene er at kunden din sannsynligvis allerede har takket ja til å motta eFaktura i nettbanken sin. Det er også mulig å finne ut hvor mange av dine medlemmer som allerede kan motta eFaktura.
5. Fleksibel betalingsmetode
eFaktura virker kanskje som en fastsatt betalingsmetode med lite funksjonalitet og fleksibilitet. Men visste du at kunden selv kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto? Dette betyr selvsagt ikke at kunden kan endre beløpet på fakturaen fra deg, men de kan selv sette en øvre grense for automatisk trekk.
6. eFaktura er billigere enn papirfaktura
Ja, eFaktura er billigere enn papirfaktura. Med eFaktura slipper du kostnader knyttet til porto, print, papir og konvolutter.
7. Slipper å taste KID
Med eFaktura slipper også kunden unna noe vi alle synes kan være kronglete, nemlig KID-nummeret! Kunden slipper å taste inn KID manuelt, da den allerede er registrert med eFakturaen når den legges til betaling. Da unngår man også at det skrives inn feil. – slik at det igjen kan oppstå feil.